Like Tree19Likes

Pagina 1 din 5 1 2 3 4 5 UltimulUltimul
  1. Alternativa echipament schi de tura - telemark

Sal,

Sunt un Cristi din Sibiu si practic schiul de tura de 10 ani. Din lipsa de bani m-am tot chinuit cu echipament second-hand ani buni. Luand in considerare lipsa zapezii la altitudini mai mici am ajuns in final la concluzia ca trebuie sa renunt la claparii de tura nu prea potriviti pentru mers asa ca am adoptat schiul in bocanci tehnici de piele si sub influenta unui prieten care il practica de mult timp. Acest lucru m-a avantajat foarte mult si in turele de iarna de catarat prin Fagaras - facand apropierea pe schiuri iar mai departe continuand fara ele cu acelasi bocanc. Frustrarea mare intervenea la coborare dar cu timpul m-am invatat.
    Acum 2 ani in primavara am schiat weekend de weekend in Martie si Aprilie aiurea prin Fagaras iar la ultima tura am constatat ca bocancii s-au ros la calcaie provocandu-mi basici. Poate schiat e prea mult spus: 3-4 urcus asiduu cu diferenta mare de nivel (peste 1500m) si ceva peste 30 minute coborare pana se gata zapada. In orice caz in cazul meu bocancii erau cea mai buna alegere avand doar schiurile in spate.

La terminarea sezonului am inceput sa studiez piata in vederea achizitionarii unui bocanc nou. Imi doream un bocanc mai rigid insa bocancii tehnici erau si sunt foarte scumpi gen La Sportiva Nepal.

In cele din urma in cautarile mele am dat peste echipamentul de telemark si m-am oprit la Scarpa T4 cu o legatura clasica si ultra usoara:

Din motive personale abia iarna asta am iesit cu ei si inca o sa mai ies. Pana acum sunt foarte multumit de acest setup si mi-as dori ca distribuitorii de profil sa il ia in considerare pe viitor. Cu 250 de dolari mi-am luat si claparii si legatura de pe Amazon noi noute toate.

Pe viitor vreau sa imi iau un bocanc de piele de telemark gen Alpina - Alaska 75 sau Crispi Svartisen:

... lucru nu prea usor de facut insa nu imposibil. Am timp pana la iarna urmatoare.

Pentru iubitorii de drumetii de iarna pe munte un asemenea echipament e aur curat: bocanc de piele de telemark 75 cu legatura clasica cu 3 pini. Pe urcare e putin ciudat la intoarceri in pante inclinate ca raman varfurile in zapada dar in final te obisnuiesti. La coborare nu ai calcaiele blocate dar nu e bai; nici la legaturile de tura nu prea blocam spatele decat rar. Mai greu e cu intoarcerile tip telemark insa nu e musai sa adopti acel stil.

Ce ar insemna pentru mine echipamentul ideal de schi de tura:
    Bocanci gen La Sportiva Nepal cu inserturi TLT.... haha

O Primavara frumoasa sa aveti!

Cristian
    expeditor, bobu, mariusica and 3 others like this.

2. Salutare!

Am testat ieri in Balea echipamentul achizitionat:
    2 coborarari din Saua Doamnei pana la Balea Cascada, amandoua pe jgheaburile de la pilonul 2.

Prima coborare am facut-o cu grija prin derapaje in zona expusa, apoi pe picioare pe bulgarii de avalansa de pe al doilea jgheab, iar a doua in intregime pe schiuri pe primul jgheab pana la cascada.
    Claparii sunt super comozi si usori.

Mai ramane de trecut testul de durabilitate ai pinilor de pe legatura Voile. Aici am ceva indoieli.

Eu zic ca e un echipament super de schi de tura: ultra usor, comod si ieftin. Stiu ca nu se preteaza la pretentiile tuturora dar pentru cei care nu sunt dispusi sa arunce o caruta de bani pe echipament e foarte OK.

Numai bine.
    mariusica and SKS like this.

3. In sfarsit un test mai de anduranta: Turnu Rosu - Vf. Lacustele(chiar langa vf. Suru) - Cabana Suru si la vale. Nu am coborat pe valea Gavanului ca era zapada grea si pericol mare de avalansa. Am coborat pe langa muchie pana la monument si la vale spre cabana pe jgheab.
    Ma declar total multumit de clapari si de legaturi mai putin de schiuri care is varza. Am incercat si un pic de telemark ca si miscare dar pe o panta lina.

IMG0026B.jpgIMG0076A.jpgIMG0080A.jpgIMG0081A.jpgIMG0088A.jpgIMG0089A.jpgIMG0090A.jpgIMG0091A.jpgIMG0096A.jpg
    bobu and mariusica like this.

4. Avatarul lui Icar
    Citat Postat în original de merak Vezi post
    No, asta-i inventivitatea romaneasca ca la mama ei. Bravo domnule! Acum trebuie sa-ti scriu in privat ca am intrebari.

5. Ehe... mai degraba o varianta ieftina si nu foarte performanta pe coborare dar din experienta mea de schi de tura (poate proasta nu stiu) prefer un echipament care sa ma avantajeze mai mult pe urcare. E procesul care ia cel mai mult timp.

Deci sa nu va inchipuiti ca e un echipament de freeride

Perfomanta maxima in schiul de tura e data de TLT:

Insa e si foarte scump. Personal nu cred ca merita efortul financiar decat pentru cei care practica intensiv acest sport.

6. Uite aci niste baieti destepti din SUA:

Products | Altai Skis - US store

...si cam ce poate genul asta de echipament:

Legatura de baza e Voile 3-pin cu sau fara cablu si mai e o legatura universala. Pacat ca schiul a devenit cel putin la noi o varianta cam scumpa. Se putea si altfel.

7. Avatarul lui walkure
    Felicitari! dar cele facute de tine sunt conditionate de un skil bun de ski.
    Daca nu ai un skil bun nu poti face economie, mercantilist gandind ajungi la aceiasi suma cu setupul fie ca il gandesti cu clapar usor si prindere in puncte fie ca iei bocanc de tura bun si legatura diamir sau daca cumperi boncanc si legatura tellemark.
    Daca se doreste ski in bocanc de tura (desi eu as prefera mai degraba bocanc de plastic) ce castigam? greutate? da.. dar o pierdem la legatura... lejeritate si versatilitate in miscare da incontestabil... pierdem la coborare si riscam totodata mult... se poate utiliza asa ceva: http://www.blackpowder-ski.com/alpcontrol.jpg dar creste costul si asa mare al bocancului de tura care bocanc il preferam sa fie bun si orice schema am incerca nu reusim sa il achizitionam sub 1000 ron (as prefera la sportiva nepal, lowa weishorn, garmont mt guide etc...)
    Daca lom in considerare skillul nu cred ca merita sa te incumeti sa te dai la vale fara clapar daca nu sti meserie bine...
    Eu mult timp am vrut sa practic ski de tura in plastici tocmai pentru a putea mari gradul de versatilitate in deplasare atat pe ski in urcare cat si in mers cu doagele in spate dar pana acum nu m-am incumetat sa renunt la clapari... intrucat skilul de coborare momentan e dependent de clapar (foloses un silvretta x mountain)
    Castigam la pretul legaturii daca ne dam cu bocanc de tura sau bocanc telemark... dar tellemearkul impune de asemnea un skil.. e greu sa te dai la cale cu calcaiul liber... am incercat putin cu setupul de tura si este ciudat desi nu am cazut sau nu am intampinat dificultati care sa ma puna jos...dar in mod sigur nu cred ca mas da cu calcaiul liber la peste 30* inclinatie...
    SKI HEIL

8. Sa lasam la o parte stilul (telemark sau alpin). Din punctul meu de vedere chiar nu conteaza. Important e sa te adaptezi la tipul de teren. Telemarkul ca stil e mai mult de distractie. Cand esti pe un jgheab ingust tot paralel schiezi. In ce priveste blocarea calcaiului singura problema e la opririle bruste si intoarcerile inguste.

Eu vorbesc pur si simplu de un setup care pentru mine a fost o REVELATIE si crede-ma ca nu vorbesc prostii. Initial am cautat un clapar mai putin rigid si am gasit Scarpa T4 pe care ma gandeam sa le polizez ciocul(duck bill-ul) si sa ii folosesc cu o legatura clasica de tura, insa din precautie si curiozitate am cerut si o legatura in 3 pini.

Legatura in 3 pini + un clapar mai scund de telemark (Scarpa T4, Garmont Excursions)
    Greutate totala pe un picior: 3 kg

Orice muritor de rand poate schia cu acest setup in orice teren cu atentia de rigoare(legatura nu sare). Ce sa mai vorbesc de munti domoli ca Cindrel, Baiului, Lotru ca acolo poti face linistit ski fond.

O prezentare care m-a inspirat in alegerea acestui echipament facuta de un baiat de la un magazin din SUA:

Ce de variante! Pe gusturile si nevoile fiecaruia ca nu suntem toti piloti de formula 1 .

P.S.
    Se face freeride si cu echipament de tele(NTN) dar aici vorbim de schi de "backcountry". ASa ca idee
    Ultima modificare făcută de merak; 03.04.2015 la 07:02.

9. DSCN4527.JPG DSCN4528.JPG attach=config]20251[/attach]
    Imagini atașate Imagini atașate

10. Am mai facut cateva ture intre timp si ma declar total multumit de echipamentul de mai sus. Ultima coborare a fost Sambata dimineata pe zapada inghetata la Balea. Am si uitat ce am in picioare. A fost super. Schiurile noi au facut o mare diferenta.

Pentru mine personal conteaza mai mult rigidizarea data de clapar decat ca e sau nu blocat calcaiul. De schiat schiez in orice insa placerea e diferita. Standardul 75 mm face legatura intre schiul fond si schiul alpin. Ar fi un mare pacat sa dispara acest standard.

Imi pare rau ca am descoperit asa de tarziu tipul asta de echipament. Il puteam avea fara probleme si acum 15 ani de cand practic schiul de tura.

Las aceste randuri pentru alti disperati ca mine.
    Posho likes this.

11. E bine ca totusi ai renuntat la ideea de a schia in bocanci si ai trecut pe telemark

Chiar daca nu e imposibil de coborat in bocanci tehnici, eu uul consider ca riscul este prea mare. Ajungi sa iti fortezi prea mult articulatiile si asta se vede doar in timp, de multe ori cand e prea tarziu, si doamne fereste ca prima problema sa o ai in timpul unei ture. Multi amici muntomani alergau la vale cu rucsacul in spinare si la 30 de ani au inceput sa aiba probleme cu genunchii...d-apai sa te dai la vale pe schiuri, fortele dezvoltate sunt mult mai mari...asta daca vorbim de schiat, nu de coborari in derapaje controlate

Schiul de tura e intr-adevar un sport extrem de scump, daca ne gandim la costul echipamentului. Dar si placerea e pe masura, atunci cand ai acel echipament uiti cat de greu a fost sa dai acei bani...ce economisesti intr-un loc pierzi oricum in altul. Si asta e valabil indiferent de activitate, pentru ca o improvizatie este exact ce-i zice si numele - improvizatie, nu solutie. Multi ani nici eu nu am dat bani pe chestii importante (cum ar fi cateva ore cu instructor de schi) si am ajuns sa pot zice ca schiez cat de cat la 8 ani dupa ce am pus prima data schiuirile in picioare, si asta in conditiile in care am mers aproape in fiecare weekend. Plus accidentarile datorate lipsei de tehnica...deci pot spune ca am cheltuit mult mai mult per ansamblu decat am economisit.

Cat despre telemark (si orice stil de schi in general), tehnica dobandita prin instructaj si practica este cea care face diferenta...poti schia si culoar ingust cu telemark: https://www.youtube.com/watch?v=Y_b_-q2kyZU

Nu as vrea sa se inteleaga de mai sus ca sunt vreun mare as intr-ale schiului, mai ales offpiste. Sunt mai degraba incepator dar privind prin prisma multor experiente si alegeri gresite, nu as vrea ca un alt incepator sa faca aceleasi greseli pentru ca a citit pe net ca se poate si cu bani putini...Poate la tine a functionat sa schiezi in bocanci, eu nu pot nici cu claparii desfacuti in mod tura (deh, lipsa de tehnica). Apreciez foarte mult improvizatiile in general in orice domeniu (pentru ca dovedesc spirit de observatie si initiativa, costuri reduse etc ), dar raman la parerea ca atunci cand e in joc sanatatea si viata ta, nu e bine sa improvizezi prea mult, mai ales in timpul unei ture montane.
    Carpe skium!

12. Sa nu uitam ca vorbim de backcountry skiing si nu de freeride, deci de dozarea a celei mai mari parti a energiei pe urcare. Poate activitatea asta e impropriu denumita schi. E vorba mai mult de deplasare. Ca mai ai parte si de coborari de vis... asta e un bonus pe care nu il primesti la fiecare tura.
    E o alternativa care merita considerata si bineinteles nu pentru incepatori(eventual cu atentia de rigoare).
    Exista riscuri destul de mari pe schiul de tura mai ales in Fagaras.

...ma rog sa lasam povestile la o parte - eu personal am ajuns sa povestesc ca ma plictisesc la serviciu si nu prea mai am timp sa ies - si sa facem cat mai multe ture.
    bobu likes this.

13. Avatarul lui mariusica
    cred ca e cea mai reusita postare din ultima vreme.
    Pentru mine ar fi de pe tot forumul ca mi s-a luat de intrebari: cum se schiaza la siania, predeal...etc .
    Avem un om care face telemark si se da in fagaras. Ce sa zic, JOS PALARIA!!!!

14. Nu fac telemark . Schiez ca tot schiorul. Primele legaturi de alpin aparute nu blocau nici ele calcaiul.

Titlul subiectului nu e tocmai corect. Telemark-ul e un tip de miscare pe schiuri.

M-am edificat si eu mai tarziu in legatura cu terminologia

Ce incerc sa promovez eu e standardul 75 mm(ca asa e denumit mai nou): bocancii cu bot de rata si legatura cu 3 pini, adica simplitatea si accesibilitatea schiului de tip backcountry. Acest tip de activitate era accesibila oricui in trecut. Astazi nu mai e.

Si mai cred ca la noi se abordeaza gresit alegerea echipamentului pt. schi de tura. Se merge la Paltinis cu echipament greu, rigid cand s-ar putea linistit alege ceva mai usor, adecvat terenului. Cu legatura asta in 3 pini si cu 2 perechi de bocanci/clapari am rezolvat problema in mod elegant. Folosesc Scarpa T4 cand merg la Balea si Alpina Explorer 75(bocanc de schi fond) cand am de mers si urcat mult sau terenul nu e asa de accidentat.

Deci inca odata:

Legatura in 3 pini + (clapar telemark sau bocanc schi fond)

O sa fac o poza cu ambii clapari pusi pe aceleasi schiuri, ca sa fie mai clar.
    Ultima modificare făcută de merak; 28.04.2015 la 09:13.

15. Undeva e o contradictie sau nu inteleg eu termenii Cum poti schia ca tot schiorul cu calcaiul liber? Din cate stiu eu, cu calcaiul liber se schiaza doar in cross-country (adica schi fond) sau telemark, iar cele 2 sunt asemanatoare cand e vorba de coborare.

Ce intelegi prin "Telemark-ul e un tip de miscare pe schiuri"? Eu stiu ca e un stil de schi, cum e si stilul alpin, dar care necesita o legatura specifica si o tehnica care nu se pot executa cu alte tipuri de legaturi (ma rog, poti incerca telemark cu legaturi de tura, dar nu e recomandabil).

Din ce inteleg eu, tu te dai cu un schi normal, pe care ai montata legatura de cross country (schi fond) si folosesti bocanci de telemark/schi fond? Poate pui odata si un video cu tine in actiune, ca sa intelegem mai bine cum sta treaba Nu e complicat sa urci pe picioare cu bocancii aia, atunci cand pui coltari in picioare, de exemplu?
    Ultima modificare făcută de Mateo; 28.04.2015 la 11:19.
    Carpe skium!

• Raspunsuri: 0
    11:34 15.02.2015
  2. Echipament ski tura

De zuba în forumul Discutii echipament schi