Like Tree19Likes

Pagina 2 din 5 PrimulPrimul 1 2 3 4 5 UltimulUltimul
  1. Citat Postat în original de Mateo Vezi post

...

Din ce inteleg eu, tu te dai cu un schi normal, pe care ai montata legatura de cross country (schi fond) si folosesti bocanci de telemark/schi fond? Nu e complicat sa urci pe picioare cu bocancii aia, atunci cand pui coltari in picioare, de exemplu?

Exact.

Scarpa T4 = mers(pe uscat) pe distante scurte ca sunt totusi rigizi

Alpina Explorer = sunt foarte buni pt. mers, botul de rata nu deranjeaza deloc.

Pe fete inclinate cu gheata botul de rata nu prea are ce cauta(ma refer la mers). Coltarii merg pe T4 dar nu mi-a placut experienta.

---------- Post added at 12:46 ---------- Previous post was at 12:35 ----------

Citat Postat în original de Mateo Vezi post
    ...
    Poate pui odata si un video cu tine in actiune, ca sa intelegem mai bine cum sta treaba
    OK.

Desi am facut o singura tura iarna asta in grup, o sa fac tot posibilul sa fac si un video. Vedem.
    Ultima modificare făcută de merak; 28.04.2015 la 11:37.

2. Avatarul lui SKS
    Salut!
    @ Mateo
    Cu un setup telemark poti cobori si in tehnica de alpin si in telemark sau combinandu-le (paramarking). Schiurile sunt aceleasi ca la alpin, diferenta e facuta de combinatia legatura - clapar. Cea mai soft combinatie: 3 pini + scarpa t4 sau orice bocanc cu cioc. Cea mai strong: NTN + scarpa tx (aproape ca nu se deosebeste de una de alpin ca feel). Intre ele sunt foarte multe modele mai soft sau mai strong, unele cu pivot pentru a face urcarea libera si coborarea cat mai activa dar cu absolut toate se poate cobori atat in alpin cat si in telemark. Cu legaturi de tura nu se poate cobori in telemark, intrucat nu se poate flecta claparul, miscare esentiala in telemark.

---------- Post added at 16:55 ---------- Previous post was at 16:43 ----------

Vorbeam mai sus de o coborare decenta in tehnica de schi alpin, nu pretind ca un setup telemark poate rivaliza cu unul de alpin. O legatura soft iti stabilizeaza pe lateral putin claparul iar pe vertical foarte putin, depinzand de rigiditatea claparului. Cu cat urci catre legaturi si clapari mai hard, cu atat stabilizarea pe laterala devine din ce in ce mai buna pana totala in cazul NTN iar cea pe verticala se imbunatateste si ea prin arcuri de difetire grosimi si clapari cu burduf cat mai rigid. Din toate aceste variabile combinate se poate vorbi de capacitatea de cabari fie in alpin fie in telemark. Iar in sfarsit tehinca, tehnica, tehnica.

Sa auzim numai de bine! Si zile cat mai inzapezite si insorite!

3. Sincer, habar nu aveam ca poti bloca calcaiul la NTN...e fain ca poti experimenta 2 stiluri de schi diferite in acelasi setup. Stiu ca mai sunt clapari de tura care au burduf (Scarpa F1 si F3 de ex), ar fi avantajos pentru partea de alpinism si hiking; dar nu deranjeaza cand cobori in stil alpin?

In afara de posibilitatea de a schia si telemark, nu vad nici un avantaj al legaturii NTN, e grea (aproape 2 kg perechea), costa la fel de mult ca un Dynafit, inteleg ca claparul de telemark cu cioc nu e tocmai ideal pentru alpinism, spre deosebire de cei moderni de tura, cu care poti face catarare la fel de comod ca si cu un bocanc...

Mi-ar placea mult sa experimentez stilul telemark, desi nu cred ca ma tin genunchii Si nici nu-mi vine sa investesc inca 400 eur intr-un echipament decent...Poate dac-aveti vreun clapar 26.5-27 ne-om vedea pe undeva la anu', chiar sunt curios
    Carpe skium!

4. Nu exista legatura de telemark la care sa poti bloca calcaiul. SKS nu pomeneste de asa ceva... doar ca rigidizarea pe laterala/verticala e mai mare. Totusi nu exista joc pe laterala la legatura asta oricat de soft ar parea. Arcurile alea au rol de a tine bocancul aproape de schi si se folosesc pe coborare(optional). Se poate urca si cu arcurile puse daca nu sunt armate.

Pe mine personal nu ma intereseaza setup-urile grele ca fac schi de tura si vreau sa fiu cat se poate de usor. La NTN preturile sunt tot pe acolo dar pierzi enorm la greutate.

Claparii de telemark si cataratul nu au nimic in comun. Burduful nu face diferenta la mers ca e rigid; el are rolul de a permite lasarea genunchiului in jos.

Iata configuratia mea de alergat prin munti:

Inca o chestie: la deplasarile pe teren plat bate o legatura de tura... bine de tot.

5. Am mai facut noi "descoperiri".
    Ce fac eu se numeste XCD adica cross country downhill. Echipamentul e identic doar ca se folosesc schiuri de alpin.
    Bocancii de schi fond(Alpina Explorer 75) merg bine pe un semicarv cu o legatura de schi fond in 3 pini avand o greutatea totala pe picior de 2200 g. Am urcat aproape 2000 m diferrenta de nivel(pe foci doar vreo 500 m) cu ei in picioare si se comporta ca un bocanc normal de mers, fiind foarte comozi.
    Am schiat vreo 2km cu diferenta de nivel de 600m.
    La coborare, prin padure m-au omorat. Ar fi fost bine sa fi avut totusi niste sandale sau ceva, macar o pereche de sosete mai subtiri .

La sfarsitul turei am zis ca nu mai fac asa ceva(am mai zis si la penultima tura tot la fel). M-am extenuat pe coborare.

Ma gandesc ca cei care schiaza prin Bucegi vor zambi cu compatimire la adresa acestor postari insa voi urcati de la 1000m, deseori cu cabina pana pe platou: normal ca alegeti variante mai hard.

6. Avatarul lui walkure
    Nici chiar... eu merg pe o varianta super hard undeva la 5,5 kg setupul si pana in 1300-1500 m diferenta pozitiva se poate in conditi barbatesti.

7. Asta e varianta super light:

8. Eu tot nu inteleg de ce improvizezi atata...in ziua de azi iti poti gasi un schi ok (nou la 200 eur) cu legatura Dynafit TLT si ajungi tot la greutatea aia. Iar claparii de tura au ajuns sa fie extrem de usori si de mobili, te poti catara pe stanca cu ei fara probleme, fara sa fie nevoie sa mai cari o pereche de bocanci tehnici. Si poti gasi si second, mai ales ca stai in Sibiu...
    Orice ai zice, nu cred ca atunci cand e sa-i dai la vale e tocmai distractiv cu setup-ul tau...il vad mai degraba ca schi de supravietuire, un fel de rachete de zapada mai avansate. Daca e sa fie si fun, de ce nu? Mai ales ca, din cate inteleg, au costat totusi niste bani si echipamentele astea...
    Daca faceai telemark, mai intelegeam, e un alt sport.
    Mai mergem si noi la Balea si in alte locuri, in care bagam (unii/cateodata) si mai mult de 2000m diferenta de nivel intr-o zi; telecabina e mai mult un mijloc de a ajunge mai usor in zonele in care ne place sa ne dam, dar nu zicem nu nici unor ture mai "adevarate" Plus ca nu ne dam numai in Bucegi, deci nu avem cabina chiar tot timpul :P.
    DDA likes this.

9. Avatarul lui mariusica
    hopppaaaaa, incepe sa fie mai aprinsa discutia. Acum ce sa zic, eu sunt adeptul legaturi in 4 puncte cu clapari de tura, dar omul vad ca e pasionat de ce face si chiar imi place tot ce a scris in acest topic ( care chiar e reusit).

Nu stiu ce sa zic....Adi Valea schia de rupea cu plastici sau bocanci de munte prin fagaras si cu legaturi Diamir ( doar in modul de alpin la vale), deci se poate!

Dar, parca era mai ok ca acest setup sa fie folosit strict pentru telemark, pentru ca asa ceva e gandit.
    Pentru alpin legaturile in 4 puncte si claparii de generatie noua gen dynafit tlt6 sunt din alta liga.

10. Am schiat ani de zile in bocanci. Pentru mine conteaza deplasarea in conditii bune pe zapada iarna. De schiat schiez destul de bine. Imi place sa experimentez si imi plac lucrurile simple in viata.
    Am inceput sa o rup si cu telemarkul insa mai am de invatat.
    Inteleg nedumerirea lui Mateo pentru ca o am si eu. Ma, ce sa spun, m-a luat valul asta si merg deocamdata pe el ca imi place.

Pentru cine are chef de citit uite aci un topic dedicat:

Telemark Talk / Telemark Tips Forum • Backcountry, Nordic, Cross-Country, XCD and Frontside skiing • USA, Canada, France, Europe

Cum sa faci coborari cu echipament de schi fond NNN/BC chiar

Nu prea inteleg sintagma schi de supravietuire: adica sa nu faci cristiane sau cum?

11. Avatarul lui walkure
    Lasa man ca e bine pana la urma ce ar fi daca din toti skiorii de off piste ne-am da toti pe dynafit.... De telemark nici nu mai zic ca sunt rarisimi oamenii care practica...
    Si eu m-am gandit mult la o opriune de a inlocuii claparii cu plastici sau bocanci tehnici pe legatura diamir....
    E insa mai comod acum sa iei un clapar bun de tura usor cu flex bun la urcare si un skiu usor cu dynafit...
    SKI HEIL

12. Cand zic schi de supravietuire ma refer la coborari cu schiurile in picioare la care nu prea schiezi efectiv, mai dai poate niste viraje obosite, mai derapezi etc, scopul final fiind s-ajungi jos intreg si mai repede decat pe bocanci - dar partea de schi e cel mult secundara. Cum ziceam mai sus, folosesti schiurile pe post de rachete de zapada ceva mai avansate (poti sa cantezi, sa derapezi).

Nu neg, in conditii de zapada ok si pante mici (ca in Cindrel de ex) o fi ok sa cobori asa; dar sa cobori la Balea din Pisica sau Saua Caprei cu un asemenea echipament mi se pare tentativa de sinucidere Repet, vorbesc de schiat, nu de deplasari pe schiuri. Poate nu inteleg eu cum functioneaza sau cat de reliable este echipamentul pe care il folositi...

Cat despre schiatul in bocanci, nu in clapari, mi se pare la fel de periculos pe termen lung pentru genunchi (si nu numai) ca si coborarea in alergare a pantelor inclinate cu rucsac greu in spinare...am destule exemple de oameni antrenati (in special alpinisti), care la 30 si ceva de ani se cam resimt...acuma, fiecare face cum crede. Dar un echipament inadecvat (cum sunt bocancii in loc de clapari) presupune un risc la fiecare tura; e suficient sa patesti o chestie o singura data, dupa 20 de ani de mers asa, ca sa ai probleme pe viitor; plus ca uzura articulatiilro se intampla in timp, fara sa-ti dai seama...na, eu sunt un pic mai precaut la faze d-astea, avand si un oarece istoric al accidentarilor si uneori inclin sa dau mai multa importanta echipamentului si nu tehnicii.
    Carpe skium!

13. Vorbe, vorbe... de la birou cred ca asta e de fapt sportul cel mai extrem, ccams pe el

Sigur ne vom intalni vreodata pe munte(ca am reinceput turele iarna asta) si o sa vezi cam cum sta treaba. Mai vreau sa ies iarna asta macar odata la Balea (Vaiuga sau ce-o mai fi netopit)

Nu simt solicitare la nivelul articulatiilor doar ca mentinerea echilibrului duce la o solicitare musculara mai mare. Avand in vedere ca nu mai fac ture de mai mult de o zi, nu am greutate mare in spate.

Cea mai mare problema o am la tipul de zapada semi-inghetata, dar asta o am si cu T4; zapada "agata: brusc si te pune in cap. De crusta nu mai vorbesc ca nu are rost.

Salutare

P.S. Echipamentul asta iti da un "feeling" special; fara exagerare. Cred ca asta nu se poate intelege din afara experientei propriu zise.
    Ultima modificare făcută de merak; 15.05.2015 la 09:13.

14. Am mai tras o tura prin zona Balea ieri cu Valter. Am schiat destul de fluent cu Alpina si legatura de schi fond. Am avut ceva ezitari la coborarea din saua dintre Laita si Paltinu spre Valea Doamnei(experienta noului)

Nu e un schi de placere deosebita. Trebuie sa recunosc.

Te solicita foarte mult pe partea de mentinere a echilibrului insa per ansamblu m-am simtit foarte bine datorita greutatii reduse si minimum de operatiuni la trecerea din modul mers in schi si invers.

Cu echipamentul asta ma simt ca apasii

schiuri: 2200 g
    bocanci: 2000 g

In rest am mai carat un piolet, degeaba.

In concluzie:

Am testat echipamentul asta de schi fond in conditii limita, in teren de avalansa cum se zice. Sa zicem ca nu e alegerea cea mai potrivita pentru astfel de teren insa pentru alt tip de munti: "it rocks".

O poza de pe net. Nu mai e chiar atata zapada la ora actuala.
    Ultima modificare făcută de merak; 17.05.2015 la 06:05.

15. Avatarul lui walkure
    Da foarte faina tura, intradevar Cristi e ca un apas pe setupul ala, se misca repede si nu e problema la vale e skiabil face cristiane e ok, dar din ce am inteles e mai solicitant, oricum castiga pe urcare unde cara mai putin.
    O zi faina de ski printre nori care pana la urma nu ne-au plouat si ne-au ferit de arsita soarelui.
    IMAG1545.jpgIMAG1557.jpgIMAG1563.jpgIMAG1534.jpgIMAG1553.jpgIMAG1528.jpgIMAG1520.jpgIMAG1545.jpg
    Putine poze in tura asta ca am plecat fara baterie la tel, am sarit din pat direct pe skiuri mi-am uitat pana si polarul...
    oricum inca se mai poate in zona merge la ski cel putin in caldarea balii mai este zapada pentru skiat fete scurt si baut o bere,iar pentru ture mai lungi in conditii de incaltat descaltat pus foci dat jos foci si tot asa.
    Una peste alta o tura faina, vreme buna, zapada ok de skiat lenta.. si Cristi clar un skivirusat

Sorry de poze, sunt intoarse pt ca am postat de pe telefon...
    Ultima modificare făcută de walkure; 17.05.2015 la 10:05.

Pagina 2 din 5 PrimulPrimul 1 2 3 4 5 UltimulUltimul

Subiecte similare

1. Echipament complet ski de tura

De muzu în forumul De Vanzare
    11:34
    • Raspunsuri: 0
    11:34 15.02.2015
  2. Echipament ski tura

De zuba în forumul Discutii echipament schi